Výživová poradna
aneb vše, co byste chtěli vědět o stravě

Výživa v souladu s ročními dobami podle tradiční čínské medicíny

K vytvoření výživy podle pěti elementů postupně došlo v průběhu několika set let praktikování tradiční čínské medicíny (TCM). Cílem výživy podle pěti elementů je pomocí energeticky vyvážené stravy vybudování zdravého organizmu a tím i prevence nemocí. Energeticky vyrovnaná strava z čínského pohledu znamená příjem potravin různých chutí, energií a funkcí v lidském těle a výběr jídel v souladu s Vaší konstitucí a potřebami organizmu.
V TCM výživě se nejprve rozlišují dvě protikladné a doplňující se energie jin a jang, dále termické působení jednotlivých potravin a nejdetailnější je rozdělení všech potravin podle jejich příslušnosti k jednotlivým elementům.

Jin - jang
Klasické čínské texty přirovnávají jin a jang síly s horou, jejíž část je obrácena k slunci a část leží ve stínu. Stínová část hory je chladná, vlhká a tmavá, patří jin. Sluneční strana je horká, světlá a suchá, představuje jang. Lidé, kterým je často chladno, mají spíše nízký tlak, touží po teple, dovolené nejraději tráví v jižních slunečných zemích, jsou energeticky posunuti na jin stranu. Hyperaktivní, uspěchaní lidé jsou ti s převahou jangové energie. Ochlazující, vlhké potraviny přinášejí do organizmu potřebnou jin energii a suché, zahřívající potraviny mám zajišťují jang energii. Zjednodušeně lze napsat, že pro lidi, kteří se často cítí prochladlí a vyčerpaní, je prospěšná strava s převahou jang energie. Naopak "horké nátury" budou lépe prospívat s převahou osvěžující jin energie.

Termické působení potravin
Termické působení potravin představuje jejich schopnost vyvolávat pocity chladu nebo tepla v lidském organizmu. V praxi čínská medicína rozlišuje 5 možných energií, a to studená (silný jin), horká (silný jang), chladná (jin), teplá (jang) a neutrální. Pozor, tyto popisy však neodpovídají aktuálnímu stavu potraviny. Takto například při jezení feferonky právě vytažené z lednice (je studená) do organizmu přesto přijímáme potravinu, která rychle navazuje pocit horka. Znalost teorie termického působení potravin je prakticky využitelná při vaření v souladu s ročními obdobími i při přípravě harmonizující stravy pro určitý konstituční typ. Takto logicky v chladnou a vlhkou zimu připravujeme více zahřívajících jídel a naopak v suchém a horkém létě jídla s převahou chladivé energie. Pro zimomřivé jin typy opět zahřívající polévky, omáčky a pečená jídla, zatímco horkokrevní lidé budou prospívat na salátech, syrovém ovoci a zelenině nebo jídlech jen krátce tepelně upravovaných.
K chladnějším potravinám patří například rajčata, okurky, banány, kiwi, jogurty a minerální vody. Neutrální energii dodávají luštěniny, mrkve, ořechy, máslo, brambory. K zahřívajícím potravinám patří například pohanka, ostrá koření, grilovaná masa.
Termické působení jednotlivých potravin není konstatně dáno, ale mění se vlivem způsobu použité kuchyňské úpravy a použití dochucujících ingrediencí.
Pět elementů
Pět elementů: dřevo, oheň, země, kov a voda představuje 5 energetických kvalit, které najdeme všude okolo nás. Podle TCM se tyto jednotlivé elementy navzájem podporují a v přesně daném pořadí střídají v průběhu dne, roku i lidského života. Pro přípravu zdravotně prospěšného jídla je ideální při vaření napodbovat tento proces následnosti. Prakticky to znamená přípravu vyrovnaného jídla, obsahujícího všech 5 elementů a v ideálním případě i přidávání jednotlivých surovin v receptu podle správného pořadí. Každému elementu se dále připisuje určitá chuť, působení v organizmu, odpovídá určitým orgánům, emocím a pocitům.

Výživa v průběhu dne, roku a života

Jaro (začíná 20.3.)
odpovídá elementu Dřeva a z pohledu lidského vývoje porodu a dětství. V rámci dne jaro představuje ráno. Je charakterizováno rychlým růstem a vývojem. Jinový orgán elementu Dřevo jsou játra GAN a jangový orgán žlučník DAN. Úkolem jater GAN v organizmu je příjem a zpracování energie a játra podle TCM také řídí svalové napětí a zrak. Na jaře je ideální lehce stravitelná potrava kyselé chuti, která podporuje energii jater a jídla s pohybem vzhůru. Při sklonech k napětí až stagnaci jaterní energie GAN QI ZHI jsou potom vhodné i potraviny přirozeně sladké chuti. Ideální podporou jater a žlučníku na jaře jsou také odlehčovací dny s vyloučením mléka a mléčných výrobků. V tomto ročním období je třeba omezit solení, alkohol a těžká a tuční jídla. Nejvhodnější kuchyňská úprava je napařování.

Stručný příklad potravin typických pro element Dřevo:
Obiloviny: pšenice, špalda, sladká rýže, kuskus
Luštěniny: žlutá sója
Zelenina a ovoce: pickles (nakládaná zelenina), naklíčené obilí a luštěniny, rašící výhonky (vojtěška, řeřicha, fazole mungp), čerstvé bylinky, saláty, ovoce kyselejší chuti (jablka, višně), ředkvičky, dýně, kedlubny, brokolice, čínské zelí
Živočišné bílkoviny: zakysané mléčné produkty, slepičí vejce
Ostatní: mátový, meduňkový nebo slézový čaj

Léto (začíná 21.6.)
Léto je zastoupeno elementem ohně a v lidském životě představuje čas růstu a dospívání, v jednom dnu zastupuje dobu oběda. Oheň znamená teplo a světlo, v organizmu jej vyjadřují orgány srdce a tenkého střeva. Potraviny podporující element ohně jsou hořké chuti, vysušují, snižují napětí v organizmu, usnadňují trávení a mohou být nápomocné při řešení nadváhy. Příkladem takovýchto potravin jsou tmavě zelené listy salátů a divokých bylinek. V létě jsou nejvhodnější lehká studená anebo jen krátce tepelně upravovaná jídla. Vynechejte dlouhé vaření, pečení a smažení. Při přípravě jídel omezujte sůl a naopak používejte větší množství tekutin. Mnohé asi zklamu, ale zmrzliny a ledové nápoje nejsou ani v létě vhodné. Tyto oslabují naše trávení a především chladná energie působí adstringentně, tj, stahuje tělo, což může vyvolat zadržování tekutin (potu a horka) uvnitř těla. Při studiu jednotlivých doporučení čínské dietologie je třeba vždy mít na paměti, že veškěrá doporučení se týkají energií u zdravých a přirozených potravin, tj. ne dnes nepřirozených koncentrátů jakými například jsou cukrovinky, přesolené brambůrky anebo mražené krémy.
Nejvhodnější kuchyňská úprava: šetrné smažení

Příklad potravin typických pro element oheň:
Obiloviny: pohanka, amarant
Luštěniny: červené fazole
Zelenina a ovoce: špenát, kapusta, čekanka, rukola, mangold, listy pampelišky, brusinky
Živočišné bílkoviny: grilované maso
Ostatní: oregano, muškát, kakao

Pozdní léto
Pozdní léto je doba dozrávání, úrody a rovnováhy. Tento čas představuje střed všeho dění, v lidském životě "úrodu" a plné užívání si toho co jsme dosáhli. Zastupujícím elementem je země, která vedle pozdního léta v průběhu roku propojuje i jednotlivé elementy. Tyto přechody "Doyo" (27.1. - 13.2., 25.4. - 16.5., 27.7. - 17.8. a 28.10 - 15.11.) představují 4x v roce 18 dnů vždy mezi elementy dřeva, ohně, kovu vody a dřeva tj. přechody mezi jarem, létem, podzimem, zimou a dalším jarem. V průběhu dne země představuje odpoledne. Země je vyjádřena sladkou chutí (pro ty, kteří by s mým článkem chtěli argumentovat ve prospěch koláčů či Coca-Coly doplňuji, že zde popisuji přirozenou sladkost ovoce, zeleniny a obilovin!) a prakticky představuje velkou část běžné každodenní stravy. Podle TCM země rozděluje tekutiny v organizmu, zajišťuje elasticitu tkání a svalů, zvlhčuje, přináší pocit nasycení. Žaludek, slezina a slinivka jsou zastupující orgány země, jejichž hlavním úkolem je trávení a vstřebávání, tj. praktické získávání energie z přijaté stravy. Energetickou rovnováhu žaludku a sleziny poškozuje rychlé jezení, fast food strava (hamburgery apod.), chemická aditiva v potravinách i potraviny, oslabené dlouhým transportem. Naopak příznivě na naše trávení a uvedené orgány působí, jíme-li s chutí a v klidu.
Nejvhodnější kuchyňská úprava: krátké povaření (do 10ti minut)

Příklad potravin typických pro element země:
Obiloviny: sladká rýže, kukuřice, quinoa
Luštěniny: hrách, cizrna
Zelenina a ovoce: sladce chutnající druhy zeleniny jako dýně a mrkve, sladká jablka, hrušky
Živočišné bílkoviny: mléko, smetana
Ostatní: oleje, vanilka, med, rozinky, mandle, tofu

Podzim (začíná 22.9.)
Podzim je doba sklizně, ale také představuje pomalé rozloučení se s létem, smutek. V průběhu každého dne podzim představuje večer. Zastupujícím elementem je kov a z orgánů jsou to plíce a tlusté střevo. Element kovu je ve stravě vyjádřen ostrou chutí, která rozproudí energii v organizmu. K typickým potravinám elementu kov patří například zázvor a nápoje z něj. Obecně se podle TCM na podzim a v zimě mají podávat především jídla delší dobu vařená.
Nejvhodnější kuchyňská úprava: delší vaření

Příklad potravin typických pro element kov:
Obiloviny: dlouhozrná rýže
Luštěniny: bílé fazole
Zelenina a ovoce: ředkvičky, ředkve, pórek, kedlubny, cibule, křen, pažitka, česnek
Živočišné bílkoviny: sýry s modrou plísní, zaječí maso
Ostatní: mátový čaj, chili

Zima (začíná 21.12.)
Zima je symbolizována elementem vody. V životě člověka tento element představuje stáří a klid, ale také moudrost a vnitřní bohatství. V rozsahu dne element vody zastupuje noc. Typickou chutí je slaná, jenž najdeme ve všech "mořských" produktech. Odpovídající orgány ledviny a močový měchýř jsou zvláště citlivé na prochladnutí, a proto je třeba v zimě tyto ochraňovat pomocí zahřívajících jídel (a těď si představte co v našem těle nadělá všechno to tropické ochlazující ovoce anebo zmrzliny pojídané v zimě!). Z tohoto pohledu jsou i původně u nás typické "křížaly" v zimě energeticky vhodnější než čerstvé ovoce. Dobře ochráněné a v teple udržované ledviny nám zajišťují vitalitu. K ideálním zimním jídlům patří nejrůznější polévky, "jídla vařená v jednom hrnci", zapečená jídla, kompoty a vařené obiloviny. Typické potraviny vody jsou mořské i sladkovodní ryby.
Nejvhodnější kuchyňská úprava: pečení

Příklad potravin typických pro element voda:
Obiloviny: divoká rýže, kroupy
Luštěniny: sója
Zelenina a ovoce: lilek, zelí
Živočišné bílkoviny: losos, sardinky, tuňák, makrely
Ostatní: mořské řasy, mořská sůl, minerální vody

Více naleznete v tomto článku Detoxikace a harmonické stravování dle TCM.

Poučení z čínské dietologie:
Na otázky typu jsou jablka nebo hrušky zdravější?, je lépe jíst vařenou nebo syrovou stravu?, je vhodné pravidelně jíst ostrá koření? .... neexistují absolutní odpovědi.
Každý z Vás je osobnost s určitým genetickým základem, prostředím, ve kterém nyní žije, lidmi, kteří jej obklopují a především zdravotní kondicí, formovanou dosavadním životním a stravovacím způsobem. Správná výživa je komplexní problematika, a její doporučování vždy musí vycházet z konkrétního zdravotního a konstitučního stavu každého jednotlivce.
Proto pro všechny s hlubším zájmem o zdravotně prospěšné stravování podle TCM doporučuji další studium detailnějších knih (kupř. Petr Hoffmann: Od pramene čínské medicíny), vyzkoušení diagnostických a konstitučních TCM testů ( Test jin/jang, Test 5 elementů, Test Dobrý jazyk a Diagnostický test Pramínky lemované kamínky) - vše naleznete na www.patentnimedicina.cz i dalších doporučení, které tyto webové stránky nabízejí a hlavně experimentování v kuchyni. Při postupně zlepšující se výživě a tím i zdravotním stavu bude každý z Vás lépe cítit energie, jenž mu jednotlivé potraviny a jídla dodávají a přispívají tak k všeobecné pohodě a tedy i pocitu zdraví.

Mgr. Margit Slimáková, certifikovaný poradce výživy a wellness
© 2007 Harmolinie