Výživová poradna
aneb vše, co byste chtěli vědět o stravě

Příkladový "Týdenní Obézní Jídelníček" ( tzv. TOJ )

Důležitou součástí každého redukčního jídelníčku podle tradiční čínské medicíny je pravidelná konzumace speciálních fazolí (adzuki, mungo, hyacintové fazole a bob koňský). Fazole v receptech můžete připravovat vařením sušených luštěnin a nebo u doporučovaného bobu koňského a hyacintových fazolí využít i jejich dehydratované formy. Práškované (dehydratované) fazole se snadno připraví rozmícháním ve vodě, a jsou ideální zejména pro rychlou přípravu, do pomazánek, polévek a naplnění do tortil. Hyacintové fazole a bob koňský v práškové (instantní dehydratované) formě lze objednat ZDE.

Řešení obezity cestou tradiční čínské medicíny
  1. Určení JIN/JANG konstituce dle Testu jin/jang (Obezita a harmolinie)

  2. Teoretické seznámení se s Vašim typem nadváhy a zásadami jak ji řešit, opět na Obezita a harmolinie anebo v nové knize MUDr. Petra Hoffmanna: Od pramene čínské medicíny (Euromedia 2007).

  3. Vytvoření stravovacího plánu podle uvedených doporučení anebo vyzkoušení příkladového jídelníčku.

  4. Recepty pro uvedená jídla i inspiraci pro další zdraví prospěšné recepty najdete např. v knize MUDr. Hoffmanna Od pramene čínské medicíny, MUDr. Hofhanzlové Nastávající a kojící maminky si vaří chutně a zdravě anebo dalších sešitech zdravé výživy z nakladatelství Pavly Momčilové.

  5. Redukci je vždy třeba podpořit pravidelnou pohybovou aktivitou. Co se nepoužívá, chřadne - a to od mozkových buněk až po svaly! Proto, si vedle plánu jak se zdravě stravovat, připravte i rozumný pohybový program. Pro jistý úspěch už stačí jen vydržet. Čím déle se budete zdravě stravovat a hýbat, tím lépe se budete cítit a tím více mít rádi Váš nový životní styl i postavu. Mnoho zdaru a vydržte !

Univerzální příprava fazolí a bobů ze sušených luštěnin:
  1. Promýt v teplé vodě
  2. Namočit na 24 hodin do studené vody
  3. Další den vodu slít a znovu propláchnout
  4. Dát vařit do studené vody s přídavkem protinadýmavých koření, jako např. majoránka, tymián, saturejka, Koření pro (z)dravý kořínek apod…
  5. Po přivedení do varu ztlumit oheň a vařit pod pokličkou až do naprostého změknutí
  6. Krátce před dovařením ochutit solí


Týdenní Obézní Jídelníček ("TOJ") pro inspiraci typu: Vlhko / Chlad ( Shi / Han )
  1. Podpora močení.
  2. Vysušování tekutin z tělesných tkání.
  3. Ohřátí těla, které podpoří vylučování vlhka. Obecně potraviny, které zahřívají mají pronikavou, sladkou chuť jako například čerstvý zázvor a mletá skořice, jídla jsou tepelně upravovaná, potraviny na jemno nakrájené anebo sušené. Typickým příkladem jsou dlouze vařená a zapékaná jídla.
Pondělí
  • Žitný kváskový chléb (jemně opéct na sucho na pánvi), potřít trochou másla a dýňovou pomazánkou s bobem obecným, doplnit kořenovou zeleninou.
  • Pečené bramboráčky s na pánvi jemně opraženou zeleninou
  • Zeleninová polévka dochucená miso pastou
Úterý
  • Rýžová kaše se skořicí a sušeným ovocem (lze připravit z předem uvařené rýže přihřátím této v sójovém mléce)
  • Cizrna po mexicku s kuskusem
  • Vařené boby koňské (dlouhatec) s pečeným zeleninovým špízem
Středa
  • Opečený celozrnný chléb s trochou másla a ostřejší rajčatovou pomazánkou
  • Fazolové rizoto s pickles
  • Pohankové palačinky se švestkovými povidli, dochucené skořicí
Čtvrtek
  • Jáhlová kaše s dušenými jablky, kakaem a medem (kaši lze opět připravit z předem uvařených jáhlí, přihřátím těchto v některém z obilných mlék)
  • Brambory pečené ve slupce se zázvorovou zálivkou
  • Žitný chléb se zapékanými fazolemi
Pátek
  • Tmavý chléb s tofu pomazánkou a kořenovou zeleninou
  • Houbový kuba
  • Celozrnné těstoviny s chili rajčatovou omáčkou
Sobota
  • Hedvábná sladká kaše
  • Fazolový guláš s celozrnným knedlíkem
  • Hrstková polévka
Neděle
  • Celozrnné wafle s medem a skořicí
  • Rýžové nudle s kuřecím masem
  • Pizza se zeleninou a feferonkami
Dopolední a odpolední svačiny můžete řešit na páře připravenými hranolky z mrkve a kedluben, růžičky květáku a brokolice, hráškem, kukuřicí. Vhodné jsou i ovocné kompoty se skořicí.



Týdenní Obézní Jídelníček ("TOJ") pro inspiraci typu: Vlhko / Horko (Shi / Re)
  1. Podpora močení.
  2. Vysušování tekutin z tělesných tkání.
  3. Ochlazení těla, které podpoří vyloučení horka. Příkladem ochlazujících potravin jsou fazole mungo a cukety. Obecně jinová ochlazující jídla jsou jen krátce anebo vůbec tepelně upravovaná Typickým příkladem jsou zeleninové a ovocné saláty.
Pondělí
  • Rychlá jáhlová kaše
  • Fazolky mungo s rybou, čerstvá zelenina
  • Celozrnné pečivo a zelný salát s ořechy a medem
Úterý
  • Tmavý chléb s tofu pomazánkou a rajčaty
  • Sójová kaše se špenátem a kuskusem
  • Chřest se sýrovou omáčkou
Středa
  • Špaldová kaše
  • Bramborový guláš s houbami
  • Japonský salát z ostrovů
Čtvrtek
  • Dušená cuketa s pečivem
  • Zapékaná brokolice s tofu
  • Hyacintové fazole po mexicku
Pátek
  • Spařené ovesné vločky s nastrouhaným jablkem, rozinkami a jogurtem
  • Mungo salát
  • Celozrnné nudle s kedlubnou a fazolemi
Sobota
  • Strouhaná mrkev s jablkem, rozinkami a lžící sójové smetany
  • Celozrnná omeleta se sýrem a brokolicí
  • Kukuřičné škubánky s mákem
Neděle
  • Celozrnné corn flakes čerstvým ovocem a jogurtem
  • Mrkev s cuketou a bramborem v páře
  • Bylinková polévka s pečivem
K dopoledním a odpoledním svačinám vyzkoušejte čerstvé ovoce a zeleninu, nejrůznější saláty z rýže, těstovin, bulguru (lámané špaldy), apod.
© 2007 Harmolinie