Výživová poradna
aneb vše, co byste chtěli vědět o stravě

Mléko, cukr, lepek ...

Nepasterizované mléko

Obecně platné stravovací zásady

Potraviny, které nejsou zařazeny mezi doporučenými a ani nedoporučenými, tak ty lze konzumovat v přiměřeném množství. Při každé dietní terapii je samozřejmě nezbytné dodržovat i obecné zásady zdravé výživy. Toto prakticky znamená pestrou stravu s převahou zeleniny a ovoce všech možných barev a chutí, dostatek obilovin v jejich co nejpřirozenější podobě, luštěniny, pícniny, ořechy a semínka. Tento denní základ doplňujte kvalitní, přednostně rostlinnou bílkovinou, dále zakysanými mléčnými výrobky a vejci (obojí nejlépe v bio kvalitě), rybami, plody moře, řasami a popřípadě i kvalitním bio masem. Vedle pestrosti stravy má stejný význam i její přirozenost. Vše připravujte v co nejčerstvější podobě bez umělých dochucovadel a za použití šetrných kuchyňských úprav (tedy bez smažení, grilování a pečení).

 

Kravské mléko a mléčné výrobky

Mléko a mléčné výrobky, které byly původně doporučované v tradiční čínské medicíně při některých zdravotních potížích, se velmi lišilo od dnešních pasterizovaných, konzervovaných a často přeslazených mléčných výrobků, jejichž většina do zdravého jídelníčku příliš nepatří. Z tohoto důvodu je vhodné se orientovat pouze na mléko a mléčné výrobky v bio kvalitě, máte-li možnost bezpečného zdroje, tak vybírat si nepasterizované mléko (z kontejnerů či přímo od farmáře) a nepasterizované sýry anebo mléko v receptech nahrazovat obilnými mléky, sójovými sýry tofu a tempehem a sójovou smetanou. Nejlepší prevencí osteoporózy je pravidelná fyzická aktivita, která zatěžuje naše klouby a kosti a zdravá strava, omezující sladkosti a tučná jídla. Vedle příjmu mléčných výrobků v BIO kvalitě vápník v jídelníčku zajistí i semínka (jakákoliv), ořechy, luštěniny a zelená listová zelenina.

 

Cukr

Dle čínské medicíny koncentrovaný cukr má extrémně jinový, expandující a uvolňující účinek, který však přináší do organismu tzv. vlhko SHI a oslabuje energii sleziny PI QI XU. Proto by cukr měli podstatně omezit lidé s oslabenou slezinou a s nadměrným vlhkem SHI. Toto škodlivé vlhko SHI ideálně každodenně odvádí z organismu a nedostatečnou energii sleziny PI QI XU posiluje kupř. pravidelná snídaně Nápoje čínských MUDRců (kód 900). Z pohledu západní medicíny nadbytek cukru ve stravě zatěžuje slinivku, poškozuje zubní sklovinu, snižuje zásoby potřebných minerálů (včetně vápník se podílí se na zvyšování hmotnosti. Řešením však určitě nejsou umělá sladidla, která jsou dokonce ještě větším energetickým extrémem a daleko více zatěžují organismus svým „syntetickým“, tedy pro náš organismus (a naše trávení a slinivku) naprosto nepřirozeným složením. Navíc nám sladidla ani trochu nepomohou naučit nás vnímat přirozeně sladkou chuť potravin, ale naopak vyvolají na sladké chuti závislost. Možnou cestou je postupný přechod na vhodnější formy přirozených sladidel, ze kterých je nejoptimálnější pro naše tělo sladový ječmen zvaný Sladěnka či Sladovit (k dostání v prodejnách zdravé výživy) či švestkový nebo datlový sirup (k dostání tamtéž či na www.countrylife.cz). Rovněž lze cukr nahradit, ale jen v malém množství kupř. javorovým sirupem či melasou. Hnědý (nerafinovaný) cukr se od bílého liší pouze a právě jen tím zabarvením a rafinací (čili obsahuje více stopových prvků a minerálů než bílý cukr), ale složením je to stále  sacharóza ( to je disacharid, složený z glukózy a fruktózy). Organismu může škodit jakýkoliv nadbytek koncentrovaných cukrů (včetně medu a cukru v ovocných v džusech). Více pak v článku Cukr a mléko nejen z pohledu TCM. Nejhorší je dnes tzv. skrytý cukr, obsažený v řadě  potravin (kečup, fast food...), ale hlavně pak ve slazených nápojích, včetně ovocných džusů! Tím se i postupně nastavuje u lidí vyšší tolerance a zvyk na sladkou chuť jako takovou, což ve svém důsledku má za následek celou řadu tzv. civilizačních nemocí - cukrovkou a obezitou počínaje a srdečně cévními onemocněními konče. Proto je tak důležité i postupné snižování celkového množství sladidel, které používáme. Zajímavý je i pohled TCM na lidi, kteří jsou v dnešní době přímo závislí na sladkém - dle čínské medicíny vyhledávání určité chuti svědčí buď o stavu nedostatku jin YIN XU té dráhy, se kterým je spřízněna (v našem případě s nedostatkem jin v dráze sleziny PI YIN XU) nebo naopak o stavu nadbytku jang YANG SHI (v našem případě jang v dráze jater GAN YANG SHI).

Praktická rada: pokud je někdo opravdu takovým „závislákem“ na sladkém, tak lze mu doporučit produkty Lifefood ze „živé čokolády“ z nepražených kakaových bobů (podobně jako „živé“ nepasterizované mléko), slazenou přírodními sirupy, složenou jen ze samých certifikovaných biosurovin, bez pasterizace, bez pražení, bez lepku, bez laktózy a vyráběnou ručně - je to ta nejlepší kvalita, kterou si v současné době můžete dopřát a zároveň je to kupodivu i zdravé! Více na www.lifefood.cz.

 

Lepek

Jak řešit situaci s doporučením konzumovat dostatek zdraví prospěšných obilovin, když máte diagnostikovanou alergii na lepek (viz Celiakie dle TCM)? I při bezlepkové dietě je stále možné pravidelně jíst obiloviny jen je třeba zachovat velkou opatrnost při jejich výběru. Prakticky je třeba vyloučit pšenici, žito, ječmen a oves, tj. u nás ty nejběžnější druhy obilovin. Je docela možné, že právě jednostranná a nadměrná konzumace těchto druhů v našich podmínkách se také podílí při vývoji alergie. K bezlepkovým obilovinám patří jáhly, pohanka, rýže, kukuřice, slzovka (Bílá perla východu - kod 910), amaranth, quinoa. Tyto je při bezlepkové dietě možné konzumovat ve všech formách a neomezeném množství. U všech klientů s alergií na lepek vždy doporučuji i střídmost v konzumaci kravského mléka, které je nejčastějším potravinovým alergenem vůbec a v situaci, kdy je střevní stěna poškozena (díky alergii na lepek) může snadno dále zhoršovat situaci.

© 2007 Harmolinie